Course: Text Analysis and Interpretation

« Back
Course title Text Analysis and Interpretation
Course code KFI/ATI
Organizational form of instruction Lecture + Tutorial
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech, English
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Schuster Radek, Mgr. Ph.D.
  • Dach Stefanie, Mgr.
Course content
In lectures the representative theoretical approaches to the interpretation and possibilities of visualizing and sharing results of text analysis will be outlined. Firstly, some relevant philosophical conceptions (logical and grammatical forms (B. Russell, R. Carnap); hermeneutics and (pre)understanding (M. Heidegger, H.-G. Gadamer); picture theory of language (L. Wittgenstein); universe of technical images (V. Flusser); picturing of an infinity and paradox (M. C. Escher), will be summarized. Secondly, origins and principles of the concept and mind mapping (J. D. Novak, T. Buzan), as a tool for graphical presentation of thoughts and the information complex structures by means of links and nods, will be introduced. In tutorials scholar texts of various difficulty will be analyzed and interpreted. Structures, arguments and information of these texts will be creatively visualized by means of concept and mind maps, pictures and diagrams. Except the pencil-paper technique also the freeware tools such as Cayra, SciPlore, FreeMind and XMind will be used. Created maps will be presented, evaluated, compared and interconnected.

Learning activities and teaching methods
Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Individual study, Textual studies, Lecture with visual aids, Practicum
  • Contact hours - 39 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 40 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 41 hours per semester
prerequisite
professional knowledge
rozumět základním koncepcím teorie intepretace
charakterizovat základní filozofické teorie jazykového významu
orientovat se v základních principech pojmového mapování
professional skills
analyzovat a interpretovat odborný filozofický text v českém i anglickém jazyce
používat běžné informační technologie ke zpracování a vizualizaci textu
aplikovat základní principy pojmového mapování na lineární text
learning outcomes
professional knowledge
charakterizovat různé metody analýzy a vizualizace lineárního textu
orientovat se v softwarových nástrojích pro pojmové mapování a vizualizaci textu
rozumět základním principům a metodám Digital Humanities
professional skills
vytvářet strukturované diagramy a pojmové a myšlenkové mapy odborných textů
používat softwarové nástroje pro analýzu a intepretaci lineárních textů
analyzovat, vizualizovat a prezentovat abstraktní filozofické myšlenky
teaching methods
professional knowledge
Lecture with visual aids
Multimedia supported teaching
Textual studies
Individual study
professional skills
Practicum
Students' portfolio
Skills demonstration
assessment methods
professional knowledge
Test
Skills demonstration during practicum
Report
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Continuous assessment
professional skills
Skills demonstration during practicum
Continuous assessment
Project
Recommended literature
  • .. Aktuální texty pro jednotlivá cvičení budou zveřejněny v Coursewaru předmětu vždy před zahájením semestru..
  • Buzan, Tony. How to mind map : the ultimate thinking tool that will change your life. 1st ed. London : Thorsons, 2002. ISBN 0-00-714684-1.
  • Buzan, Tony. Mentální mapování. Praha: Portál, 2007.
  • Cayra. http://download.cnet.com/Cayra/3000-2076_4-10777905.html.
  • Cmorej, Pavel. Úvod do logické syntaxe a sémantiky. Praha : Triton, 2002. ISBN 80-7254-294-X.
  • Escher, Maurits Cornelis. M.C. Escher : grafika a kresby. Köln ; Benedikt Taschen, 1999. ISBN 3-8228-6693-8.
  • Flusser, V. Do universa technických obrazů. Praha, 2001. ISBN 80-238-7569-8.
  • FreeMind. http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page.
  • Grondin, Jean. Úvod do hermeneutiky. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-43-7.
  • Kolář, Petr. Argumenty filosofické logiky. Praha : Filosofia, 1999. ISBN 80-7007-121-4.
  • Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Výukové využití softwarových systémů pro techniku pojmového mapování. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univezita, 2010. ISBN 978-80-7043-631-8.
  • NOVAK, J. D., CA?AS, A. J. The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct and Use Them. Institute for Human and Machine Cognition, 2008.
  • SciPlore. http://sciplore.org/software/sciplore_mindmapping/.
  • XMind. http://www.xmind.net/.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Branch of study Category Recommended year of study Recommended semester
Faculty of Philosophy and Arts Theory and Philosophy of Communication (14-3) Philosophy, theology 2 Winter
Faculty of Philosophy and Arts Theory and Philosophy of Communication (14-1,2) Philosophy, theology 2 Winter