Course: Complex Text Analysis

« Back
Course title Complex Text Analysis
Course code KAJ/KATA
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction English
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Dworak Joanna Katarzyna
  • Dejmalová Lenka, Mgr. Ph.D.
  • Skopečková Eva, PhDr. Ph.D.
  • Tihelková Alice, PhDr. Ph.D.
Course content
To be specified in the first week.

Learning activities and teaching methods
Discussion, Multimedia supported teaching, Skills demonstration, Task-based study method, Seminar
  • Contact hours - 52 hours per semester
  • Presentation preparation (report in a foreign language) (10-15) - 15 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 36 hours per semester
prerequisite
professional knowledge
No prerequisite subjects
disponovat znalostí anglického jazyka na stupni B2 podle SERR
orientovat se v základních morfologických a syntaktických kategoriích angličtiny
orientovat se v hlavních procesech anglické slovotvorby
chápat základní specifika odborného jazyka z oblasti komerční praxe
orientovat se v základní anglické jazykovědné literatuře
professional skills
disponovat odbornými dovednostmi na stupni B2 podle SERR
adekvátně sumarizovat a prezentovat obsah anglického textu
identifikovat základní morfologické a syntaktické jevy v anglickém textu
překládat vybrané pasáže anglických textů do českého jazyka
vytvářet koherentní písemné texty
learning outcomes
professional knowledge
- Students - demonstrate efficient LSP communication - enhance their vocabulary dealing with commercial purposes - analyze LSP texts
disponovat znalostí anglického jazyka na stupni C1 podle SERR
bezpečně znát morfologická a syntaktická specifika odborného textu z oblasti komerční praxe
disponovat prohloubenými znalostmi anglické slovotvorby aplikovanými na komerční texty
disponovat rozšířenou slovní zásobou z oblasti komerční praxe
chápat fenomény koherence a koheze v aplikaci na komerční texty
professional skills
disponovat odbornými dovednostmi na stupni C1 podle SERR
efektivně sumarizovat a prezentovat obsah anglického odborného textu z oblasti komerční praxe
provádět důkladnou morfosyntaktickou analýzu anglických odborných textů
efektivně do češtiny překládat slovní obraty charakteristické pro komerční publicistiku
vytvářet kohezní a koherentní texty s komerční tematikou
teaching methods
professional knowledge
Seminar
Multimedia supported teaching
Task-based study method
Skills demonstration
Discussion
assessment methods
Test
Skills demonstration during field trip
Continuous assessment
Recommended literature
  • CRUSE, A. Lexical Semantic. Cambridge: CUP, 1986.
  • Cruse, Alan. Meaning in language : an introduktion to semanticsnd pragmatics. 2nd ed. Oxford : Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-926306-X.
  • Crystal, D. English as a Global Language.. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
  • Dušková, Libuše. Studies in the English language. Pt. 1. Prague : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-344-X.
  • Dušková, Libuše. Studies in the English language. Pt. 2. Prague : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-613-9.
  • HALLIDAY, M. A. K., HASSAN, R. Cohesion in English. Longman, 1976.
  • Johansson, S., Leech, G., Condra, S., Finegan, E. Longman grammar of spoken and written English. 1st pub. London: Longman, UK, 2000.
  • KRZESZOWSKI, T. Contrasting Languages: The Scope of Contrastive Linguistics. Berlin, 1990.
  • LEECH, G. Principles of Pragmatics. Longman, 1983.
  • LEECH, G. Semantics. Harmondsworth : Penguin Books, 1981.
  • LEVINSON, S. Pragmatics. Cambridge: CUP, 1983.
  • LIPKA, L. English Lexicology. Narr Studienbücher, Gunter Narr Verlag, 2002.
  • LYONS, J. Natural Language and Universal Grammar: Essays in Linguistic Theory.. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
  • Yule, George. Pragmatics. 1st pub. Oxford : Oxford University Press, 1996. ISBN 0-19-437207-3.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Branch of study Category Recommended year of study Recommended semester
Faculty of Philosophy and Arts Foreign Languages for Business (16-1,2) Philological sciences 3 Summer
Faculty of Philosophy and Arts Foreign Languages for Business (13-4) Philological sciences 3 Summer
Faculty of Philosophy and Arts Foreign Languages for Business (16-2) Philological sciences 3 Summer
Faculty of Philosophy and Arts Foreign Languages for Business (15-3) Philological sciences 3 Summer
Faculty of Philosophy and Arts Foreign Languages for Business (13-3) Philological sciences 3 Summer
Faculty of Philosophy and Arts Foreign Languages for Business (13-4) Philological sciences 3 Summer
Faculty of Philosophy and Arts Foreign Languages for Business (13-4) Philological sciences 3 Summer
Faculty of Philosophy and Arts Foreign Languages for Business (13-3) Philological sciences 3 Summer
Faculty of Philosophy and Arts Foreign Languages for Business (16-1,2) Philological sciences 3 Summer
Faculty of Philosophy and Arts Foreign Languages for Business (17-1) Philological sciences 3 Summer